41
Sağlıklı yaşamın formülü sağlıklı beslenme

Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Kadınlar Kolu, 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü’nde farklı bir etkinliğe imza attı. Dokuz Eylül Üniversitesi (DEÜ) Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nazan Uysal Harzadın, Wyndham Grand İzmir Özdilek Otel’de kahvaltıda bir araya gelen ETİK üyesi otellerin yöneticisi kadınlara sağlıklı beslenme konusunda konferans verdi, önerilerde bulundu.

Etkinliğe ev sahipliği yapan Wyndham Grand İzmir Otel’in Genel Müdürü ve ETİK Kadınlar Kolu Başkanı Funda Çam, her yıl Dünya Emekçi Kadınlar Günü’nde giderek daha zor konuları konuşmak durumunda kaldığımızı söyledi. Ocak ayından başlayarak ülkemizde 409 kadının erkekler tarafından öldürüldüğünü, 332 kadına cinsel şiddet uygulandığını, 387 çocuğun ise cinsel şiddet gördüğünü belirten Çam, rakamların geçen yıla oranla yüzde 25 arttığını dile getirdi.

ETİK Yönetim Kurulu Üyesi ve Kadınlar Kolu Başkanı Funda Çam, yaşamını yitiren kadınlar için saygı duruşunda bulunulmasının ardından Mustafa Kemal Atatürk’ün Türk kadınına verdiği değer ve sağladığı kazanımlara ilişkin sunum yaptı. ETİK Yönetim Kurulu Üyesi ve Blue Rain Travel Acentası’nın sahibi Reyhan Koç dünyada yeni gelişen “çocuk dostu turizm” konusunda bilgiler paylaştı. ETİK üyesi, Hilton Garden Inn Genel Müdürü Sevil Görgülü, deneyimlerinden yola çıkarak “beyin gücüyle hastalıkları yenmeyi” anlattı.

Konuşmaların ardından DEÜ Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nazan Uysal Harzadın, turizmci kadınlara sağlıklı beslenme konusunda bir konferans verdi. Sağlıklı Yaşam Platformu Danışma Kurulu Üyesi Prof. Dr. Harzadın’ın konferansı, platformun Facebook sayfasında canlı olarak yayınlandı. Sağlıklı yaşamın temel koşullarından birinin sağlıklı beslenme olduğunu kaydeden Prof. Dr. Nazan Harzadın, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Sağlıklı beslenmenin yanında stresle baş etme, yeterli ve uygun düzeyde fiziksel aktivite yapma, yeterli ve uygun düzeyde (yetişkinler için 6-8 saat) uyku uyuyabilme de önemli. Bunun yanı sıra sigara, alkol gibi kötü alışkanlıkları bırakmamız gerekiyor. Yine sürekli kullandığımız ilaçları doktor eşliğinde gözden geçirmek bir başka konu. Ama hepsinden önemlisi sevdiğimiz, bizi mutlu eden aktiviteler içinde bulunmak ve sevdiğimiz, bizi motive eden kişilerle birlikte bulunmak.”

Toplum sağlığının kadınlara emanet olduğuna dikkat çeken Prof. Dr. Harzadın, “Benim erkek danışanlarım da var, ama ben ‘Bana eşini gönder’ diyorum. Çünkü mutfak, evin ana kontrol merkezi. Bu merkezin yöneticisi de kadın. Onu değiştirebiliyorsak evde her şey değişiyor” dedi. Sağlıklı beslenme için öncelikle mutfağı modifiye etmek gerektiğini söyleyen Prof. Dr. Nazan Uysal Harzadın, “Karbonhidrattan zengin, paketlenmiş, içeriğini bilmediğimiz, şeker yönünden zengin gıdaların elimizin altında olmaması gerekiyor. Ailecek barkod okumayı öğrenmemiz gerekiyor. Çocuklarımıza da bunu öğretmeliyiz. Marketten doğru şeyleri seçmekle başlıyor her şey. Sonra, ‘Daha doğru besine nasıl ulaşabilirim?’ diye soruyorsunuz kendinize zaten” diye konuştu.

Sağlıklı beslenmenin önce doğru besini seçme ve doğru zamanda yemekle olabileceğini belirten Prof. Dr. Harzadın, kahvaltı ile akşam yemeği arasında sekiz saat, akşam yemeği ile kahvaltı arasında 16 saat süre olması, akşam yemeğinin saat 20.00’den sonraya kalmaması gerektiğini söyledi. Yaşam biçimini dönüştürmenin önemine dikkat çeken Prof. Dr. Nazan Uysal Harzadın, “Bu yeni yaşam biçimine adaptasyon için bir süreç gerekiyor. Vücudumuz çok güzel bir makine, her düzene hemen adapte olabiliyor. Beslenirken zaman zaman vücudu şaşırtmak gerek. Arada iki öğün yiyin, vücudunuzu şaşırtın” dedi.

Prof. Dr. Harzadın, karbonhidrat yönünden zengin beslenme alışkanlığımızı değiştirmemiz gerektiğine dikkat çekerek düşük karbonhidratlı beslenmenin iyi olduğunun artık bilimsel olarak anlaşıldığını dile getirdi. Prof. Dr. Nazan Uysal Harzadın, “Margarin önermiyoruz, işlenmemiş soğuk sıkılmış zeytinyağı, gezen hayvanın tereyağını ve yumurtasını öneriyoruz. Hindistan cevizi yağı da bir o kadar faydalı. Yine avokado yağı öyle. Artık ülkemizde de yetiştiriliyor avokado. Karbonhidratı yüzde 60’lardan yüzde 25’lere düşürdük. Karbonhidrat yediğimiz sebzelerde de var” bilgisini paylaştı.

Otellere özel menü gerek

Sağlıklı beslenmek isteyen kişilerin, tatilde gittiği otellerde doğru beslenme açısından sıkıntı yaşayabildiğine de değinen Prof. Dr. Nazan Uysal Harzadın, Egeli turizmci kadınlara tesislerin mutfağını ve menülerini gözden geçirmelerini önerirken şunları söyledi:

“Şimdilerde çok sıkıntı çekmesem de otellerde bana uygun besin gurubuna ulaşmakta, seçenek bulmakta çok zorlanıyorum. Diyet köşelerini biliyorum, burada genellikle haşlanmış et, brokoli, karnabahar bulabiliyorum. Menülerin tekrar elden geçirilmesi iyi olur. Toplum olarak biz obezite riski sınırında bir toplumuz. Tatili de çok sevdiğimize göre, tatile gittiğimizde de ev konforundaki ulaşmak istediğimiz yiyecekleri bulabilmemiz lazım. Sizlere önerim, önce kendi mutfağınızı gözden geçirmeniz. Otelinize gelen misafirleriniz için yemek menülerini yenileyebilirseniz, toplumumuz için de gerçekten önemli bir katkı koymuş olacaksınız.”

 

Haber Galerisi
Haber Listesi
E-posta listemize kaydolmak için lütfen e-posta adresinizi kaydediniz.
Bizi Takip Edin!